dinsdag 10 december 2013

Gouda, een leuke en sfeervolle stad

Hallo,

Gouda, een historische stad en ligt bij de samenvloeiing van de rivieren de Gouwe en Hollandse IJssel. Gouda is bekend om zijn kazen, kaarsen en de Goudse glazen. De Goudse glazen zijn de gebrandschilderde glas-in-loodramen van de St.-Janskerk in Gouda. De ramen dateren uit de 16e eeuw en zijn vervaardigd door beroemde glasschilders uit die tijd, zoals de de gebroeders Dirck en Wouter Crabeth. De kerk bevat in totaal 72 ramen van diverse afmetingen, waaronder 3 moderne ramen. Het totale oppervlak van de ramen is 1755 m².

Maar Gouda betekent voor mij persoonlijk meer. Lopen was voor mij al héél lang een groot probleem. Het betekende vermoeidheid en veel pijn. Zeker met een zware camera om mijn nek. Het was meelopen aan de hand van mijn vrouw.

In 2008 bezochten we Gouda wederom. Na een deel van de stadswandeling te hebben voltooid, was een pauze noodzaak. We kozen, zoals zo vaak, voor La Place bij V&D. Toen we na een pauze onze stadswandeling wilde voortzetten, was voor mij de maat vol. Dit kon zo niet langer doorgaan. Het was de doffe ellende, de vermoeidheid en de pijn die mij op dat moment deden besluiten om een demontabele scootmobiel te kopen.

Van deze aankoop heb ik nooit spijt gehad. Voor mij ging een wereld open. Eindelijk konden Ans en ik onszelf onafhankelijk van elkaar verplaatsen, fotograferen, etc. Ik kon mijn hobby (fotografie) zonder het voelen van vermoeidheid en pijn uitoefenen. Hoewel het gebruik van de scootmobiel ook flinke beperkingen heeft, ging er toch een wereld voor me open. Helaas is het voortschrijdende proces van mijn spierziekte en Bechterew onverminderd doorgegaan. Maar ik gebruik mijn karretje nog steeds en met veel plezier. Zonder dit karretje zou fotograferen niet meer mogelijk zijn en zou mijn wereldje er heel anders uitzien.

Groetjes,

Frans, http://www.jacoplaza.nl.

P.S. Wil je meer van Gouda zien, breng dan eens een bezoekje aan mijn forum: http://www.jacoplaza.nl/forumbb3

Geen opmerkingen: